Rozbudują tory przy przejściu granicznym. Wzrośnie przeładunek towarów

Rozbudują tory przy przejściu granicznym. Wzrośnie przeładunek towarów 16

PKP PLK realizuje tzw. Krajowy Program Kolejowy, którego jednym z założeń jest zwiększenie możliwości kolejowych przejść granicznych. Specjalny projekt obejmuje osiem przejść, w tym m.in. Brześć-Terespol. Koszt inwestycji to około 2,6 mln zł netto.

Wczoraj (23 maja) PKP PLK podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowę stacji Terespol o dziesięć szerokich torów (1520 mm). Będą one przystosowane do obsługi ciężkich pociągów o długości 1050 m i nacisku 25t/oś. W planach jest również specjalny tor, na który trafią uszkodzone wagony z materiałami niebezpiecznymi. Dzięki realizacji tej inwestycji będzie możliwość obsługi większej liczby pociągów, także w zakresie kontroli celno-granicznej, która będzie odbywała się na nowej grupie torów. Przejście przyjmie więcej pociągów towarowych, a co za tym idzie, zwiększy to możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją. Pracami zajmie się przedsiębiorstwo Schüßler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. Kwota inwestycji wynosi 2,6 mln zł netto i pochodzi ona ze środków PLK. Budowa planowana jest na lata 2022-2024.

– Modernizacja stacji w Terespolu i trasy z Siedlec do Terespola wpłynie na lepszą dostępność i potencjał przeładunkowy stacji. Zwiększą się możliwości przesyłania towarów przez wschodnią granicę na szlaku tranzytowym Moskwa – Mińsk – Warszawa – Berlin. Dzięki inwestycjom zyska także gospodarka regionu – zapewnia Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Komplementarną inwestycją do prac na przejściu granicznym jest modernizacja linii Siedlce – Terespol. Dzięki temu możliwy będzie sprawniejszy i szybszy przejazd pociągów. Zwiększy się też komfort obsługi podróżnych i pociągów towarowych na stacjach Małaszewicze, Biała Podlaska i Terespol. Dzięki powstaniu w Terespolu Lokalnego Centrum Sterowania usprawnione zostanie prowadzeniu ruchu pociągów. Inwestycja o wartości ponad 555 mln zł netto jest realizowana w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego, których efektem jest poprawa warunków transportu towarów. Przykładem są projekty prowadzone w rejonie wschodniej granicy – przejścia w Terespolu i Siemianówce. To także prace na szlakach ze Śląska w kierunku portów w Gdyni i Gdańsku. Coraz lepszy stan infrastruktury kolejowej pozwoli na szybszy przewóz towarów i uruchamianie dodatkowych składów m.in. na nowym „jedwabnym szlaku” w rejonie Terespola – podkreśla Arnold Bresch, członek Zarządu, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prace na terenie kolejowych przejść granicznych PLK prowadzi w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Specjalny projekt obejmuje osiem przejść: Skandawa- Żeleznodorożnyj, Terespol- Brześć, Medyka – Mościska, Braniewo – Mamonowo, Kuźnica Białostocka – Grodno, Siemianówka – Swisłocz, Dorohusk – Jagodzin oraz Werchrata – Rawa Ruska.

Udostępnij!

Komentarze: 0

Twój E-mail nie zostanie opublikowany. Pola obowiązkowe zostały oznaczone *