Samolot ma opóźnienie. Czy możemy liczyć na odszkodowanie?

samolot-ma-opoznienie


Okres wyjazdów turystycznych w pełni. Jeżeli lecisz na wakacje czy też odwiedzić rodzinę zagranicą, np. do Wielkiej Brytanii i wystartujesz z ponad 3-godzinnym opóźnieniem, kwalifikujesz się do otrzymania odszkodowania. Te kwestie reguluje prawo UE, które bierze w ochronę pasażerów. Jednak nie każdy lot jest objęty ochroną. Jeżeli opóźnienie zdarzy się np. podczas lotu Nowy Jork – Chicago obsługiwanego przez przewoźnika amerykańskiego, to wtedy prawo UE obowiązywać nie będzie. Ważne, aby lot rozpoczynał się lub kończył na terenie UE i takich państw, jak Islandia, Norwegia i Szwajcaria.

 

Jak duże musi być opóźnienie lotu?

 

Do ubiegania się o rekompensatę nie wystarczy samo spóźnienie samolotu. Start rejsu przesunięty o kilkadziesiąt minut to niezbyt dobra wiadomość dla pasażerów, ale według unijnego prawa wciąż niewystarczająca, aby starać się o zadośćuczynienie od przewoźnika. Muszą minąć 3 godziny oczekiwania na start lub lądowanie, aby móc rozpocząć procedurę starania się o odszkodowanie za opóźniony lot. W tym celu najlepiej będzie skontaktować się z profesjonalną firmą, jaką bez trudu znajdziesz w internecie – np. AirHelp. Skorzystanie z usług specjalistów pozwoli na zaoszczędzenie czasu i gwarantuje szybsze i bezstresowe załatwienie sprawy.

 

Czego potrzebujesz do ubiegania się o rekompensatę?

 

Samo stwierdzone opóźnienie to jeszcze za mało. Do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot wymagany jest komplet dokumentów i spełnienie kilku wymogów formalnych. Dokumenty to m.in. karta pokładowa, bilet, informacja od obsługi lotniska o  wysokości opóźnienia oraz jego przyczynach, potwierdzona np. zdjęciem tablicy lotów. Warto zachować także rachunki, które potwierdzają poniesione z powodu opóźnienia koszty. Niezbędne wymogi formalne to z kolei dokonanie odprawy na czas przez pasażera oraz odpowiednie ramy czasowe zgłoszenia. Spóźnialscy nie mają co liczyć na rekompensatę. Wniosek o odszkodowanie najlepiej złożyć od razu po przylocie.

 

Jak wysokie są kwoty odszkodowań?

 

Maksymalna kwota rekompensaty gwarantowana przez prawo UE to 600 euro. Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy i wielkości opóźnienia. W przypadku 3-godzinnego opóźnienia na rejsie z Islandii na Cypr otrzymamy więcej niż w relacji Gdańsk-Kraków, a najwięcej otrzymamy przy rejsach oceanicznych, czyli np. z Nowego Jorku do Warszawy. Co istotne, w przypadku lotów startujących spoza terenu UE o przyznaniu odszkodowania decyduje siedziba przewoźnika. Przykładowo amerykańskie linie lotnicze nie są objęte ochroną pasażerów wynikającą z prawa Wspólnoty Europejskiej. Warto o tym pamiętać, wybierając oceaniczny lot.

 

Czy przyczyna opóźnienia jest istotna?

 

Nie każdy poślizg czasowy na lotnisku kwalifikuje się do starań o odszkodowanie. Prawo UE zakłada, że przewoźnicy nie są pociągani do odpowiedzialności za opóźnienie w przypadku wystąpienia tzw. „wyjątkowych okoliczności”. To m.in. takie sytuacje jak: uderzenie pioruna, interwencje medyczne, fatalne warunki pogodowe, strajk obsługi naziemnej lotniska, utrudnienia w kontroli ruchu i problemy z lotniskowym radarem. W tej kategorii mieszczą się także akty sabotażu, odwołania lotu z powodu niestabilnej sytuacji politycznej oraz ataki terrorystyczne. Niektóre sytuacje, jak np. opóźnienie z powodu opadów śniegu mogą być winą linii lotniczych. Przykładowo przewoźnik mógł nie zapewnić sprawnych odladzaczy. Dlatego tak ważne jest, aby uzyskać potwierdzoną informację o przyczynie opóźnienia od obsługi lotniska.

Udostępnij!

Komentarze: 0

Twój E-mail nie zostanie opublikowany. Pola obowiązkowe zostały oznaczone *